Szeretettel köszöntelek a ÉLETPÁSZTOR közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÉLETPÁSZTOR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÉLETPÁSZTOR közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÉLETPÁSZTOR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÉLETPÁSZTOR közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÉLETPÁSZTOR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÉLETPÁSZTOR közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÉLETPÁSZTOR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Oktatási rendszerünket számtalan vád éri azért, hogy alapvetően a korábbi poroszos tradíciókra épülve - igen nagy hangsúlyt fektet az akadémikus tudás, a lexikális ismeretek átadására, azonban - a jelenlegi társadalmi elvárások és reformtörekvések, kezdeményezések ellenére - csekély figyelmet szentel a tanulói személyiség komplex fejlesztésének.
”A gyereknevelésnek talán legfontosabb feladata, hogy a gyereket megtanítsa önmaga szeretetére és becsülésére. A szeretetből ugyanis önbecsülés következik. Önbecsülés nélkül pedig hamar lezüllik az ember. Hiszen aki nem számít, bárhogyan viselkedhet. Ugyanígy lezüllik a társadalom is, aki nem becsüli az egyént. A reális önismeret kialakítása tehát elsőrendű pedagógiai feladat lenne, ha a szülő vagy a tanár is rendelkezne vele." (Popper, 1999, 99. old.)
"Az
iskolai oktatásnak semmilyen formában nem része az önismeret, az
önazonosság tanítása, a gyerek, a szülő helyének,
szerepének a meghatározása, a jogok, kötelességek értelmezése,
az egyéni, közösségi, állami felelősség és teherviselés
aránya, akár a tanulók saját gyermeki, akár jövendőbeli szülői
szerepéről legyen is szó." (Herczog, 1995, 3. old.)
Szabó Éva (Szabó, 1999) kutatása szülők és tanárok vélekedéseit térképezte fel az iskolai nevelés céljáról és egyes pedagógiai módszerekről. A vizsgálati személyek tanárnők és olyan diplomás anyák voltak, akiknek semmilyen pedagógiai végzettsége és tanári tapasztalata nincs. A nevelési célok tekintetében - a teljes mintát figyelembe véve - a 'tárgyi tudás' átadását, a „személyiségformálás”-t, a "sokoldalúan fejlett ember”-t, az "életre nevelés”-t, valamint az "erkölcsös viselkedésre nevelés”-t jelölték meg legfontosabb célként. A két csoport között különbség mutatkozott abban, hogy a tárgyi tudást, az intellektuális képességekkel összefüggő fejlesztési célokat a szülők szignifikánsan gyakrabban említették, a személyiségformálás pedig a tanárok válaszaiban volt jellemzőbb. Az "erkölcsi nevelés” és a "családi nevelés erősítése” kategóriákat a szülők említették gyakrabban.
Egyes szakemberek az oktatási funkciók egyoldalúságát tartják az egyik legnagyobb problémának iskolarendszerünkben. "Nagy súlyt helyezünk arra, hogy a külvilágra, annak törvényszerűségeire vonatkozó ismereteket a tárgyi tudás biztonsága szintjén sajátíthassa el a gyermek, de csekély szerepe és tere marad a személyiség belső világa megteremtésének. Extravertált (kifelé irányuló) beállítódás jellemzi az oktatási funkciókat, hiányzik ennek kiegyenlítő introrverzív (befelé irányulási) ellensúlya. A gyermek ismeretei tehát egyoldalúan gyarapodnak környezetére vonatkozóan, de szinte analfabéta marad önnön lelki folyamatainak, emberi lényegének, saját humán potenciáljának megismerésében és irányításában, az emberi kapcsolatok és kommunikáció világában történő eligazodásban."
A
tanulók harmonikus, öröm- és alkotóképes emberré nevelése
pedig magában foglalja - a világra vonatkozó mellett - a gyerek
belső, pszichikus világának, társas kapcsolati és egyedi
személyiségi készségeinek fejlesztését is. A pedagógusnak elő
kellene segíteni a tudásnak és az emberségnek, az
intelligenciának és a cselekvőképességnek, az
önkibontakoztatásra és önfejlesztésre való készségnek a
fejlődését a gyerekekkel folytatott közös munka során.
Bagdy és Telkes éppen a fent említett tényezők csaknem
teljes hiányában látja a pedagógiai gyakorlat "vak
vezet világtalant" jellegét, hiszen a vezetőnek - a
pedagógusnak sincs meg a kellő jártassága az emberi kapcsolatok
törvényszerűségeiben, az erre vonatkozó ismereteket nem tudja
felhasználni a nevelőmunkában.
A
pedagógus önismeretének hiányossága tehát két vonatkozásban
is súlyos zavarokat okozhat a pedagógiai munka során. A
nevelő legfőbb munkaeszköze - saját személyisége-
kidolgozatlanságának az ismeretátadás hatékonysága és a
tanár-diák viszony látja kárát, emellett a gyerek
személyiségének, önismeretének fejlesztését is eleve
lehetetlenné teszi a pedagógus önismereti tudatosságának
elégtelensége, az emberi kapcsolatok lélektanának alkalmazható
ismereteiben való járatlansága.
Mindezek a hiányosságok
fokozottan szembeötlővé válnak azokban az esetekben, ahol a
pedagógus tanulási, magatartási zavarokkal küszködő,
veszélyeztetett vagy hátrányos helyzetű, esetleg
bántalmazott gyerekekkel dolgozik együtt, ahol előtérbe kerülnek
a nevelő gyermekvédelmi feladatai.
A pedagógustól elvárják, hogy-alapos szaktárgyi tudása mellett - értsen a pedagógiai, gyermeknevelési kérdésekhez, tudjon tanácsot adni a szülőknek, bánjon megfelelően a nehezen kezelhető gyerekekkel és a különlegesen tehetségesekkel is. Emellett a napjainkban egyre fejlődő ún. alternatív pedagógiák nagy hangsúlyt fektetnek a személyiség általános fejlesztésére: a cél az egészségesen fejlett, a közösséget és jövőépítést hatékonyan szolgáló, harmonikus ember. A pedagógus éppen ezekről a kérdésekről tanul legkevesebbet képzése során, a sok elvárás mellett pedig igen fontos lenne, hogy a pedagógus ne engedje magát omnipotenssé emelni, és minden vonatkozásban tudja, meddig tart hatáslehetősége. Bugán szerint a tanári pálya sokkal szélesebb pszichológiai kultúráltságot tételezne fel, mint az a jelenlegi nevelési rendszerünkben, illetve a pedagógusok képzésében, továbbképzésében jelen van.
A tanárképzés területén és a pedagógiai gyakorlatban a '80as évek közepétől indultak el különböző próbálkozások a korábbi gyakorlat megváltoztatására. Ekkortól kezdtek terjedni a tanulók személyiségfejlesztését célzó új pedagógiai módszerek és tanítási rendszerek: pl. Zsolnai József "Értékközvetítő és képességfejlesztő iskolamodell-je, vagy a pécsi Nevelési Központban Telkes József vezetésével a nevelés és a természetes viselkedés szempontjait egységbe integráló, humanisztikus pszichológiai fejlesztő program.
A
pedagógusképzésben 1985-től kezdődtek a reformtörekvések:
a személyiségre koncentrált új kiképzési módszereket dolgoztak
ki, valamint olyan kutatásokat végeztek, melyek eredményei nyomán
a pedagógusok pályára felkészítése eredményesebb lehet. A
személyiségre irányuló megközelítések egyike a humanisztikus
pedagógia tanár-modelljének szellemében törekszik a
tanárképzés teljes átalakítására. Ez a szemlélet Carl Rogers
humanisztikus elméletének kereteibe ágyazza
a tanárképzés és
a pedagógiai gyakorlat reformját, ezt képviselte 1984 és 1990
között Klein Sándor és tanárképző csoportja. Az új képzési
rendszert kísérletképpen vezették be 1985 és '91 között,
ez alatt az idő alatt azonban bebizonyosodott, hogy a pedagógia
hagyományos intézményrendszere támadásként éli meg a
hiányosságait és elégtelenségeit felmutató reformtörekvéseket
és nem képes a gyors, gyökeres változásra!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!